Dear Rasika, The wonderful thing about Ragas in the Indian Classical music system is that they are unique, and each one of them have something that is typically only associated with them, that which is irreplaceable. It is easy to fool an average listener in a little game of "Identify the raga" in a post-dinner Carnatic music party, and chuckle as he identifies a Sri raga as a Madhyamavati or a Pharas as a Mayamalavagowla..but how many of us self-confessed aficionados of this great system really have a fool-proof method of unambiguously identifying, each time, every time, the raga correctly? I doubt very many of us do, and this includes the smug critic or the know-it-all mama-mami duo next door. Lets face it - there are many factors that go into identifying a raga - the musical intelligence of the person who is playing or singing in the specimen recording, the level of sophistication of the music system, the extent of deafness of the listener or the lack of it, peer pressur
This is an star performance of another of my favourite raga with added bonus of the Thirupugaz I sing regularly…at the end. Those wanting to learn this beautiful Thirupugaz or its meaning for daily practice please follow this link http://www.kaumaram.com/thiru/nt0616.html
ReplyDeleteThank you for sharing the joy of Hamirkalyani
தாங்கள் கூறிய படி கெஞ்சுவது போன்ற ஒரு பாவத்தை கொண்டு வருவது இந்த ஹமீர் கல்யாணி என்பதற்கு ஒரு எடுத்துக் காட்டு . என்னுயிர் தோழி பாடல் .
ReplyDelete"அரண்மனை யறிவான் அரியணை அறிவான்அந்தபபுரம் ஒன்று இருப்பதை அறியான் "என்று தோழியிடம் தூது சொல்லி கெஞ்சுவது போல் இருக்கிறது. அந்த காலத்தில் எப்படி கதையின் சூழலுக்கேற்ப ராகங்களை கையாண்டிருக்கிறார்கள் என்று நினைக்கும் போது ஆச்சரியமாக இருக்கிறது.